miércoles, 24 de marzo de 2010

Una bonita historia de amor scam

Sabeu el que és scam? Jo us explicaré el que és scam.

Scam, en anglès "estafa" o "timo", compta també amb la seva versió electrònica.

Estic segur que molts de vosaltres heu sentit a parlar de les històries de nigerians molt i molt rics (que tenen urgent business proposals per tu!), que convencen a persones per a que els paguin certs imports a canvi de fer passar la seva fortuna a una compta del nostre país, entregant un percentatge a l'infeliç que serà estafat.


Però com en el món de l'estafa, l'imaginació dels estafadors només és comparable a la seva estupidesa o deixadesa. Pel primer concepte, n'hi ha exemples a grapats, i es van renovant en temàtica i diversificant els seus contactes. Així que sempre s'ha d'estar alerta.

Uns dels casos que fa poc vaig llegir, tot i que no m'ha arribat mai, és la estafa de la novia russa. Aquesta consistia en que, del no res, una noia russa amb notables problemes per escriure l'anglès t'enviava un correu dient que et volia conèixer. Si picaves, els correus se succeien i cada cop la noia, tot i no haver-te vist, s'enamorava més perdudament de tu. T'enviava fotos sensuals i t'explicava com desitjava "conèixer-te"... tant si ets un dandy com si ets l'actor que va fer de Mortadelo a la primera pel·lícula.


Quan la noia ja desistia de fer-se dits pensant en tu i no podia resistir més de veure't, et demanava poder venir a on sigui que fossis a consumar l'amor. Però clar... hi ha un problema. A l'embaixada no paren de posar pegues i necessita diners pel visat! I un cop paguis el visat, tingues per segur que li faltaran diners pel taxi i per l'avió! Però no pateixis, ella està tan enamorada que només pagant-ne un 90% serà suficient, ja que ella trencarà el porquet de porcellana i invertirà tots els seus estalvis en tu.

Abans no te n'adones, la noia russa s'esfuma de la terra i a la teva pasta ja li pots dir allò de "bye bye, hasta otro ratito".

A què ve tot això? Doncs que l'altre dia vaig descobrir una altra forma d'estafa electrònica. I com? Doncs sent-ne víctima. Ja us poso per endavant que vaig pillar aviat la merda que hi havia, i que òbviament no va donar temps a blanquejar-me el compte del banc.

Però ojo, que la idea no és dolenta, perquè els correus no surten del no res per demanar-te alguna cosa, si no que et contesten a anuncis en els que tu vens algo, per acabar girant la truita i fent-te perdre diners.

No sé si sabreu que aquí tinc contracte de lloguer fins al Juliol i que marxo a fi de Maig. Per tant tinc dos mesos que em menjaré amb patates si no trobo a algú que me'ls subllogui. Així doncs, ni curt ni mandrós, vaig anar a les vies habituals (craigslist Atlanta > housing > sublets) i posar un anunci per llogar el pis. I tot feliç de que l'altre dia m'arriba un correu:

Hello,
Let me know if the temporary vacancy still available for rent.
Miss Flora

De puta mare! Gent interessada. Em semblava extrany que algú firmés com a "Miss" i després del nom. I l'anglès és una mica raro, pel tema de després del "if" no hi ha verb. Per no dir que el mail, sanuoluwamifunmi@gmail.com, no m'inspirava massa confiança. Però també vaig pensar que hi ha gent molt grillada i despreocupada, així que li vaig contestar un escuet "Sí!" i a esperar.

Al cap de dos dies em trobo:

Good to read back from you....I live in AUSTRALIA....I'll be traveling down to the states for my vacation and project making,I am 26yrs of age.....I want to know how many month sublet the place is available for? and the rent deposit ? and when it is available to move in... if there's any form of me signing a lease then i will handle that aspect as soon as i make confirmation payment for the sublet to be secured for me and when i finally arrive i can fill and be able to sign any lease form..Will be waiting to read from you and will send you a pic of me in my next email..
Miss Flora.

De puta mare, m'explica les raons per les que vol el pis i tal. I està preocupada per temes de dipòsit i tal, que amb la pela no s'hi juga. Però quan anava a contestar, vaig haver de tornar a llegir el correu perquè no em quedava massa clar què em preguntava. Aquí vaig comentar a sospitar: com pot una persona que viu a Austràlia i ve als USA a fer un projecte escriure tan refotudament malament l'anglès?


Emilio Botín no compta, es clar...

- FLORA: "How many month sublet the place is available for"?
- JO: Tú imbécil mucho ser?

- FLORA: "If there's any form of me signing a lease then i will handle that aspect as soon as i make confirmation payment for the sublet to be secured for me and when i finally arrive i can fill and ble able to sign my lease"?
- JO: Et preguntaria a què em refereixes però acabo de morir asfixiat intentant llegir la frase en alt. No té ni cap ni peus i no penso comentar tota la calamitat que hi ha en una mateixa frase i que podria firmar perfectament una adolescent de 12 anys col·locada de crack i a la qual els seus pares no l'estimen.

Més preguntes m'assalten al cap: perquè vull una foto teva? A l'anunci no vaig posar "prohibit gordes" com a requisit. De fet, per llei està prohibit anunciar allotjament i requisitar segons quines coses, com sexe, raça, religió, etc...

Finalment vaig decidir fer algunes comprovacions, i vaig començar i acabar mirant la seva adreça: marylovethreal@sify.com. És extrany que canviis d'adreça en el teu segon correu, que el nom no coincideixi amb com et fas dir, i l'empresa de correu sigui d'Índia. També vaig posar el correu al Google i em vaig trobar amb una pàgina de fans de Mary Loveth. Es veu que amb aquesta identitat ja ha perpetrat la tira de fraus, i es disposen a desemmascarar-la.


-----------------------------------
Uf! No volia fer un post molt llarg (haig de currar), però com sempre he acabat passant-me. Bueno, el mal ja està fet. No teniu curiositat per saber com intentaria treure'm pasta Miss Flora amb aquesta tapadera?

Doncs això em servirà per introduir un nou concepte: el Scam Baiting. "Bait" és esquer en anglès, i consisteix en fer-te passar per un càndid imbècil i deixar-te enganyar per aquestes encantadores putes noies que volent llogar-te el pis, t'envien fotos a la primera de canvi, i de pas, fer-se unas risas. Perquè tots sabem que són noies maques, i no negres afromexicans amb mostatxo d'adolescent i complexió d'obès mòrbid (amb tot el respecte pels negres afromexicans obesos)...

Hi ha casos hilarants d'aquesta pràctica, un dels millors és la història tan bona que van enfalcar com a reportatge a l'edició digital de El País torejant a l'estafa de les noies russes: "Desde Rusia con 'spam'".


En el cas que m'ha colpejat a mi, ho comentàvem l'altre dia amb en Josep Miquel, i un amic seu va intentar torejar-lo per curiositat i saber com treien la pasta: busquen tot tipus d'anuncis a craigslist i adapten el primer correu per preguntar si encara està el producte disponible. Després s'interessen i en fan preguntes i al final diuen que volen comprar, desde lluny sempre.

Et demanen que siusplau treguis l'anunci, que pots considerar la venta feta, i demanen poder fer una transferència bancària i tot el rotllo. Més tard t'arriba un correu dient que en comptes de, posem, 200$ te n'ha enviat 2000$ i que si us plau li enviis de volta els 1800$ de diferència encara que no et surti al teu extracte, ja que l'operació està bloquejada i fins que no ho arreglis no es farà efectiu l'ingrés dels 200$.

Així que nois, si us envia un correu una Miss que parla com el puto cul, i et vol enviar fotos així perquè sí a les primeres de canvi, desconfieu.

DESCONFIEU! Bona nit.

4 comentarios:

  1. Com està el mon!!!! La veritat es que quan he començat a llegir la parrafada en anglès m'he partit la caixa!!! La gramatica no és el seu fort XD Ademés... si dius un altre pais encara però a Australia parlen anglès!!!! Em sembla taaaant surrealista XD

    Que fills de puta, amb el tema de les estafes!! La veritat es que sembla molt heavy que la gent piqui però es que els cabrons se les enpesquen totes!!

    Un post molt ilustratiu, x cert XD

    El que em sembla increible es que akesta tia la vulguin pillar x la quantitat d'estafes que ha fet...

    ResponderEliminar
  2. Cuanta ZORRA!!!!!!!!!!!!!!!!
    Estic flipant!!Vaja post avui!!!! De fet no sé ni que dir...estic indignada...mira k kerer engañar a mi frickie...pásale mi email, k va a ver la petarda esa!!!!!!

    També he de dir...que flipo una mica amb la gent "si, si te he ingresado mucho dinero...tú no lo vas a llegar a ver, pero devuélveme mi pasta..." i HO FAN!!??!!

    ResponderEliminar
  3. ya... es muy cutre que lo hagan!! Quien puede hacer algo así?!?!?!

    X cert.... la foto dels nigerians del principi, si em diuen que es una imatge de fiesta gay, m'ho crec!

    ResponderEliminar
  4. D'això... potser no ha quedat del tot clar que la persona que envia emails mai es una noia guapa, el nom no es real ni la imatge tampoc. Són tontos per parlar l'anglès com el cul però no tant com per retratar-se de tal manera.

    ResponderEliminar