miércoles, 17 de febrero de 2010

Theranostics

Us seré sincer.

És tard i he estat temptat de posar qualsevol parida, vídeo comentat, o simplement copiar un paràgraf de la guia dels Estats Units com he fet algun cop i tornaré a fer, i anar-me'n a dormir.

Però també és veritat que he estat currant una miqueta després de sopar i potser que aprofiti el tirón per comentar coses científiques. No sense raó els pares ja començaven a dir-me mig en broma mig en serio, que fa molt temps que no parlo de la investigació, que només estic de farra, etc...

El títol, theranostic, ve d'un mail que ens va enviar fa poc en Max. El vaig obrir sense pensar i directament a llegir el contingut de la web que ens havia enviat. El títol complet era Plasmonic nanobubbles combine diagnosis and treatment in one theranostic method.

Hòstia, quasi sense donar-me compte, només per la paraula "theranostic", m'havia fotut tot interessat a llegir de què anava. A on vull arribar exactament aquí és que el factor de com venguis la teva idea juga molt en aquest món de la recerca. No val tan sols tenir una fabulosa idea, has de materialitzar-la i aprendre a vendre-la. Això és potser el que s'aprèn aquí, molt més que el tema que estiguis investigant. De fet, crec que el Max ens va enviar l'article més pel nom, i que el podem fer servir en futurs papers, que pel contingut en sí.

¡El theranostic, lo tengo barato barato, señora oiga!

No extranya doncs, que en molts meetings per presentar propostes, s'intenti fer pluja d'idees per aviam com es poden trobar paraules cool (que molin), que signifiquin vàries coses a la vegada i descriguin el projecte. Ultra-wide band, molecular communications, autopoietic automata, DNAzymes, nanonetworks, nanosensor, nanopiezotronics... Molts són els exemples de paraules que ja t'han convençut el 50% de que la idea val la pena.

Heu vist doncs, com el títol és una mera excusa per fer veure això. L'article en qüestió parla de com unes partícules fan vàries funcions autònomament, que s'agrupen en "diagnòstic" i "teràpia" [therapy + diagnostis = theranostics]. En realitat, és el funcionament que es vol de les nanomàquines en el futur: un dispositiu a escala nanomètrica que sigui autònomament capaç de realitzar un diagnòstic (sensar una situació específica) i actuar en conseqüència (aplicar una teràpia). D'això també se n'hi deia "Intelligent drug delivery" (administració intel·ligent de fàrmacs), si no m'equivoco.

Tranquils, jo tampoc m'he empanat massa...

Mentiria si digués que tot això no m'afecta. De fet, estic començant a fer pluges d'idees per mirar de treure el que podria ser el títol del meu projecte. Però no és fàcil, no... paraules com theranostics no surten així com així...

Tot sigui dit, em sento com un vendedor d'un d'aquells sistemes piramidals.

-------------------------------
Respecte a l'estat en sí del projecte, doncs mira, anar fent. El simulador va canviant una miqueta (espero que a millor) cada dia. En l'anterior meeting el professor em va comentar que el model que havia fet de la bactèria era massa senzill i que tenia que desenvolupar-lo (tenia raó) i això és a grans trets el que he estat fent les últimes dues setmanes.

Automaton model... us explicaria com se suposa que funciona, però fa pal...

A més a més estic llegint una bona quantitat de papers, buscant simuladors o models del mateix tema que s'hagin fet. L'objectiu és veure perquè el meu model i simulador són diferents i necessaris que tot el que hi ha, i, per suposat, presentar-li-ho-en (com diria Bruce Lee: be "pronom feble", my friend).

Finalment, haig de definir una mica l'índex del projecte, i no crec que el professor tardi molt en demanar-me'l, i demanar-me que comenci a redactar, que ja va tocant. Alguna idea de l'índex tinc, però s'assembla sospitosament a índexos de projectes anteriors... però és que estan molt bé. I sobre lo de redactar, ja arribarà. Suposo que no em costarà anar omplint perquè----

Talleu! Es bona! Nens, que són més de les 2:30AM. Bona nit. De regal:
  1. Introduction.
  2. Quorum Sensing
  3. Physical Channel Model in Quorum Sensing
  4. Automaton Model for Quorum Sensing Bacteria
  5. Nanomachine design based in Quorum Sensing Bacteria
  6. Open Issues and Conclusions

7 comentarios:

  1. Així m'agrada...k no et limitis a copiar la guia ¬¬'
    De tota manera per no voler escriure massa...no està malament la parrafadeta!!
    I el teu projecte...ja comença a tenir una mica de forma...TENS INDEX!!!! (Ke más kieres?!?!) jijiji eso si.....todo a punta...a un buen curro por delante :S ANIMS!!!!!!!! A PETARLO!!!!!!!!! :3

    ResponderEliminar
  2. Be, ja estem una mica mes tranquis. Ja tenim Index.

    ResponderEliminar
  3. A mi em mola molt el de:
    Nanomachine design based in quorum sensing bacteria.
    Realment es masa llarg pero mola moltissim! M'encanta saber que després de Septembre, Octubre, Novembre, Desembre, Gener i 17 dies de Febrer ja tens Index i títol!! Ets el puto amo!!! XDDDD

    ResponderEliminar
  4. Ei primo!! Well done per l'index!! veig que ja tens la parroquia tranquila ;-)
    Ara toca buscar un bon "paraulot", no?
    NANOQUOS que tal? l'he buscat per internet i no existeix, te la regalo! Una abraçada

    P.D: Seguint els teus pasos jo tambe m'he llençat http://esportsco.blogspot.com

    ResponderEliminar
  5. Em guardo la de "Nanoquos" no sigui cas... Merci!
    Didac, llarg per un capítol d'un llibre? Suposo que serà llarg si fos el títol (que no el serà), però no has vist lo llargs que poden ser els títols... fliparies.

    Per cert, l'índex és el de menys, i de fet no sabeu si l'he fet en deu minuts o no. L'important és que tinc material al cap i omplir pàgines no serà un problema de grans proporcions, arribat el moment.

    ResponderEliminar
  6. aqui el chechu destilant una mika d rabia
    "i de fet no sabeu si l'he fet en deu minuts o no" jaja di k si tiu nosaltres no tenim ni zorra i a callar collons

    propostes per al concurs d titol:
    nanometry (x la cara)
    nanobama (yes you can!)
    nanopeix... jajajaja

    ResponderEliminar
  7. M'ha agradat la de nanobama! (clarament acrònim de: NANOtechnology BAsed MAchines)

    ResponderEliminar